Broadcast yourself – Jag är här
41864
post-template-default,single,single-post,postid-41864,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.7,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Broadcast yourself

Broadcast yourself

För inte så många år sedan var det få förunnat att kunna publicera sig och nå ut till en större publik. Det vi idag kallar etablerad media var då ensamma om att publicera reportage och nyheter och de som skrev var utbildade journalister.

Men med internet och sociala medier ändrades det. Idag kan i princip vem som helst publicera sig och vara med och påverka vad människor läser och konsumerar varje dag. Detta ger en otrolig möjlighet åt de grupper som tidigare haft svårt att få sina röster hörda. Men det är många som vill vara med och det är svårare än någonsin att nå igenom bruset.

Vi hoppas att kunna ge lite tips till dig som vill komma igång och skriva mer. Vi kommer att fylla på och uppdatera den här sidan löpande men börjar med några saker du kan tänka på redan nu.

Till stor del handlar det förstås, som alltid, om hårt jobb. Vare sig du producerar rörlig bild och laddar upp på Youtube eller driver en sida på Facebook så måste det vara kvalitet på det du publicerar. Missnöjda läsare kommer inte tillbaka.

Bortsett från ditt hårda arbete och tiden som du måste vara beredd på att lägga ner så finns en del tips du kan följa för att skriva en text som har större chans att bli läst. Vi kommer utgå från att du huvudsakligen publicerar dig på Facebook i den här artikeln men i princip gäller detta för alla sociala medier.

ANPASSA INNEHÅLLET

Målgrupp
Så vad kan du göra för att nå ut? Att bestämma vilken målgrupp du har för ditt innehåll är det första du måste sätta dig och göra. Du kan inte skriva för alla. När du väl satt en målgrupp är det lättare att skapa relevanta inlägg. Genom att vara tydlig med vad din sida handlar om så riskerar du inte heller att göra dina följare besvikna.

Förenkla
Anpassa innehållet till din målgrupp och känner du att något inte håller måttet så strunta i att publicera det. Läsarna är kräsna och väljer snabbt bort sådant de inte gillar, hellre ett inlägg färre i veckan än bortskrämda följare.

Skriv om det du är expert på och berätta gärna hur mycket du vet. Men om du vill nå ut till en större målgrupp så lägg tid åt att förklara och skriva så att fler förstår. Använd gärna fackuttryck men berätta vad de betyder.

När du skriver om ett ämne du själv inte är så insatt i. Lägg tid på att läsa vad andra redan har skrivit om detta tidigare.

Var personlig, men inte privat.
Berätta gärna om ditt eget liv. Det märks om en historia är självupplevd. Någonting du har varit med om kan du berätta om på ett helt unikt sätt som leder till nya perspektiv och tankar för läsaren. Tveka inte inför att skriva om det som känns svårt eller något du kanske skäms över. Att bjuda på sig själv och vara ärlig gör texten spännande och mänsklig.

Det ska vara lätt att känna igen sig själv i din text. Gränsen för privat går där det inte är så himla intressant för någon annan. Det gäller att ha lite självdistans för att kunna göra det avvägandet, man får prova sig fram.

ENGAGEMANG

Till engagemang räknas allt som dina användare gör på din sida eller i din grupp. Ett klick för att läsa, en like, att följa en länk, eller att skriva en kommentar. Att hålla koll på engagemanget är viktigt för att förstå hur bra du lyckas med ditt innehåll. En sida som lockar till högt engagemang rankas högre och visas för fler. En kommentar på en postning leder till att posten lever längre och fler får möjlighet att se den.

NÄRVARO

Att du som sidägare eller moderator är närvarande och svarar på frågor är viktigt. En sida lämnad åt sitt eget öde blir antingen snabbt överflödad med irrelevanta kommentarer eller helt enkelt övergiven. Du eller någon moderator är den som sätter tonen och har ni en bra policy för att moderera ökar chanserna till framgång. Läs mer här om moderering.

SAMARBETA

Ett sätt att nå utanför din egen filterbubbla kan vara att samarbeta med andra grupper eller skribenter. Leta efter de som rör sig kring samma frågor men kanske inte har exakt samma infallsvinklar. Då kan ni hjälpa varandra att nå nya läsare genom att tipsa era följare eller posta varandras inlägg.

Du kan också be personer som gillar din sida och som i sin tur har många följare att skriva för dig. Då når du en stor del nya läsare.

ANALYSERA

När är dina läsare online? När är aktiviteten som störst på din sida? Följ flödet under dagen och notera vilken tid och dag dina bästa poster är gjorda. Det finns också flera bra verktyg på internet som kan hjälpa dig med det. Om du har en sida på Facebook har de bra inbyggd statistik.

BILDSÄTT

Stillbild
En bild säger mer än tusen ord heter det enligt ordspråket. Det är en rejäl underdrift. Våra hjärnor uppfattar en bild 60 tusen gånger snabbare än ett ord. En bild väcker nyfikenhet och ger större chans att en rastlös användare stannar till och blir intresserad av att läsa innehållet. Det här har såklart också Facebook tagit fasta på. De vet att vi gillar bilder så ett inlägg med bild rankas högre och visas för fler följare än ett inlägg som bara innehåller text.

Rörlig bild
Bättre ändå är om du kan publicera ett rörligt klipp till ditt innehåll. Det prioriteras ännu högre och visas för ytterligare fler användare. Det ger också en högre grad av engagemang (klick, likes.. mer om det senare i texten). Men tänk på att du har kort tid på dig att fånga tittarnas intresse. Ett par sekunder sen är ögonblicket förbi. Se alltså till att videon startar med något intressant, ingen dötid eller långa startsträckor. Alla videor bör dessutom kunna ses utan ljud, så texta eller sätt grafik på klippet som talar om vad som händer. Att publicera långa texter till videoklipp är ingen större mening, det är få som läser texten när de väl fått upp intresset för klippet.

Hoppas det hjälper dig en liten bit på väg att nå igenom bruset. Lycka till!