I facebookgruppen #jagärhär arbetar över 70 000 medlemmar mot hat och hot, rasism, sexism, homofobi & funkofobi m.m., på sociala medier.
Medlemmar tipsar varandra om var gruppen behövs för att ge stöd till den som blir utsatt för att stötta med nyanserade kommentarer och informera om vägar till faktagranskad information. Ingen ska behöva stå upp mot hatet ensam. Gå med du också!
Genom att använda #jagärhär’s twibbon så visar du ditt stöd för gruppen och att du är med i kampen mot hat och trakasserier.
Det är enkelt, följ bara länken här under och klicka sen på “Twitter” eller “Facebook” beroende på vilken profilbild du vill ändra. Förhandsgranska och godkänn. Nu skapas en ny bild med twibbon på. För att göra den till din profilbild så välj: uppdatera profilbild. Välj sedan alternativet att INTE beskära bilden. Klart!
#jagärhär vill höra berättelser från människor med alla slags bakgrunder och erfarenheter. Bara 30% av de som syns och hörs i nyhetsmedia är kvinnor. Personer med utländsk bakgrund förekommer i väldigt liten utsträckning och sällan som experter, vilket de naturligtvis är.
Detta vill vi ändra! Här kommer tips på hur du kan bli ännu bättre på att nå igenom bruset! Vi måste ju höja våra röster, remember? : )
Överallt i sociala medier sprids spektakulära, otroliga och hatfulla inlägg för att folk ska klicka, bli arga och dela vidare.
När sanningen sedan kommer fram sprids den inte alls lika snabbt och brett. Allmänheten får aldrig veta vad som verkligen hänt eller vem som legat bakom lögnerna och ryktena, eller vem som tjänat på att sprida dem. Läs vidare
När du tar på dig en #jagärhär t-shirt visar du att du aktivt tar ställning mot rasism, sexism och fobi mot alla grupper som inte utgör norm.
T-shirten är en möjlighet att hitta andra #jagärhärare på en demonstration tex.
När du tar på dig t-shirten så lovar du inte att rädda alla som far illa. Men du lovar att vara så modig du kan och stötta andra som är det.
Sociala media är fantastiska för att nå ut och interagera så länge du lyckas hålla trollen borta. Det räcker med ett fåtal användare vars syfte är att sabotera för att lyckas förvränga ditt budskap och ge dina besökare en felaktig bild av det du står för och vill förmedla. Bristande moderering kan vara ett hinder i affärsutvecklingen och t.o.m. leda till juridiska problem. Läs vidare